Založ si blog

Technický prístup vs. Taktický prístup vo futbale (časť 1. )

Blíži sa čas príprav futbalových družstiev do novej sezóny, resp. prípravy už začali. Vždy som pýtal akým spôsobom realizujeme my tréneri prípravu hráčov počas celého roka. Aký prístup má tréner? – štandardný ročný tréningový plán, v ktorom zadefinuje ciele a úlohy pre danú vekovú kategóriu. Plánovanie je najväčšia časť práce trénera, samozrejme ak mu na tom záleží a o tom ma nikto nepresvedčí, že nie je. Viac ma ale zaujíma prístup, aký tréner volí v príprave jeho hráčov. O čom vlastne hovorím?

Každá veková kategória má svoj obsah športovej prípravy, proporcionalitu času v PC, HC, PH, VH, či proporcionalitu času herného nácviku, herného tréningu, či kondičného tréningu. A práve objem (čas) jednotlivých foriem a súčastí poukazuje na to aký prístup tréner zvolí pri plánovaní prípravy tréningového procesu. Uvediem príklad: kategória U12, cieľ: stabilizácia herných činností jednotlivca…, nácvik vybraných herných kombinácií…, riešenie herných situácií 1vs1 z OF aj UF, atď. Proporcionalita súčastí v roku podľa metodických odporúčaní je okolo 50-60% herného nácviku, 20-30% herného tréningu a zvyšok kondičný tréning. Proporcionalita metodických foriem je cca 40% (PC)-15%(HC)-40%(PH)-5%(VH). Tu vidíme, že tréner kombinuje  hlavne PC a PH. Tento prístup niektorí odborníci charakterizujú tým, že je založený na postupnej integrácii kognitívnych a zručnostných komponentov herného výkonu, pričom tento prístup obsahuje dve kurikulá v postupných krokoch: 1.) osvojovanie základných herných zručností, ich spájanie do dvoch a viacerých reťazcov, osvojenie si počiatočnej stratégie útoku a obrany, a za 2.) osvojovanie herných zručností ako príprava pre prípravnú hru 1:1, či zdokonaľovanie zručností a taktiky v podmienkach hry (2vs2, 3vs3, 5vs5, 7vs7, atď).

To ale ešte stále nemusí hovoriť o tom aký prístup volí v tréningových jednotkách. Veľmi zaleží na organizácii tréningovej jednotky, akými postupmi/metódami „vyskladá“ obsah TJ pre dosiahnutie cieľa. Použije postup v celku? Alebo po častiach, či od celku k časti a späť?

Vo svete sa ustálilo delenie na dva prístupy, pričom ich pomenovanie je niekoľkonásobné a rozdielne (tzv. každý po svojom a potom my sami tréneri nerozumieme o čom hovoríme, pritom hovoríme vlastne o tom istom. Ako naší nemenovaní odborníci v TV, ale k tomu sa niekedy dostanem v budúcnosti.), každopádne sú to tieto:

1. Technický prístup (ekvivalenty: tradičný) – charakteristický osvojením si a stabilizáciou techniky. Drilovým pôsobením v tréningových jednotkách na herné činnosti jednotlivca herné kombinácie, či na herné systémy. Následným postupným algoritmom zvyšuje tréner zložitosť cez PC až po PH.

2. Taktický prístup (ekvivalenty: herný, herne-orientovaný, s porozumením, „situačná didaktika“) – predstavuje zakomponovanie takých podmienok, prostriedkov, pravidiel, ktoré:

a) budú zdokonaľovať aj technickú, aj taktickú stránku (väzba na vytvorený problém) okamžite a simultánne,

b) hráčovi spätnou väzbou od trénera pomôžu vylepšiť výkon v typických, alebo jedinečných herných situáciách,

c) budú zábavné, budú výzvou a relevantné pre súťaženie,

d) zdokonalia efektívne rozhodovanie a zlepšia kreativitu,

e) rozvíjajú kooperatívny charakter.

Tento prístup umožňuje prepojiť herné zručnosti s taktickými princípmi a podnecuje rozvoj kognitívnych schopností jedinca v zmysle herného konania, tým že sa zadefinuje taktický problém (napr.: vedenie útoku strednou vertikálou). V technickom prístupe by ste si dali za cieľ, napr.: nácvik a zdokonalovanie prihrávok alebo nácvik a zdokonaľovanie vedenia útoku (čiže nacvičené spôsoby útočenia). Avšak, v taktickom prístupe je osvojovanie si zručností na základe postupného získavania vlastných skúseností a poznatkov s pomocou trénera v niekoľkých krokoch.

takticky-pristup

Prvý krok predstavuje pochopenie – PREČO – hráči budú zdokonaľovať práve toto. Druhý krok je riešenie, vykonávanie činností za účelom dosiahnutia toho čo majú robiť. V treťom kroku (v prestávke, v prerušení hry)  tréner komunikuje s hráčmi, aby našli lepšie riešenia a vyvarovali sa konkrétnym, vykonávaným chybám. V štvrtom kroku, ponúknutie cvičenia – cvičení, ktoré má-majú zlepšíť herné činnosti vo vzťahu k zadefinovanému problému. V piatom kroku sa opätovne vraciame k druhému kroku v rovnakej metodickej forme, alebo vo vyššej zložitosti a tým sa uzatvorí proces krokov pre podanie výkonu v zápase, prípravnej hre, či inej hre.

Výhodou tohto prípstupu je, že všetko učenie je postavené na situačnosti, variabilnosti a alternatívnosti herných situáciách zo zápasov a hráča nútia neustále prehodnocovať, rozhodovať sa či konať na základe toho aký problém v danom momente vznikne. Musíme však priznať, že skrýva v sebe aj nevýhodu a dosť veľkú – môže sa stať, že hráč vyrieši problém v PH a v HC intuitívne (t.j. nevie vysvetliť presne ako, ale spravil to). Vtedy je veľmi ťažké aj pre trénera, aby ponúkol informáciu ako ďalej zvyšovať tento výkon. A pri dlhodobom uplatňovaní prístupu neviem kontrolovať a korigovať, ako tréneri, koľko z toho bolo a bude vyriešeného len intuíciou.

Na druhej strane, technický prístup má výhody v kontrolovanom rozvíjaní techniky herných činností. Jeho nevýhodou je, že postupným pridavaním cvičení sa samotný kontext toho, čo sme chceli zlepšiť objaví až v poslednej hre. A tu sa objavia problémy typu: v závere tréningu je hráč unavený z pohľadu koncetrácie a pozornosti; nie vždy je hra dostatočné dlhá, lebo sme dlhšie pracovali na technike v PC; sám tréner je unavený psychicky po intezívnom pozorovaní a opravovaní chýb v PC a HC, atď.

Aby som sa však vrátil k otázke čo určuje, že tréner volí ten, alebo onen prístup? To si ukážeme v druhej časti tohto článku priamo v jednom príklade tréningovej jednotky.

 

Technický prístup vs. Taktický prístup vo futbale (časť 2. )

28.07.2017

V prvej časti som vám stručne vysvetlil rozdiely a podstatu dvoch princípov. V tejto časti sa spolu pozrieme, ako vyzerá tréning pri jednom alebo druhom prístupe a ako pracuje tréner pri jednom alebo druhom prístupe. Začneme s tradičným, technickým prístupom. Ako príklad tréningu s vybraným cieľom bude zdokonaľovanie útoku kolmou prihrávkou za obranu/medzi obrancom zo [...]

Princíp postupnosti pri učení HČJ vo futbale

10.07.2017

V tomto článku by som sa chcel s vami podeliť o poznatky a ďalšie chápanie zásady postupnosti, ktorú by sme ako tréneri mali uplatňovať pri učení herných činností vo futbale. Táto problematika sa týka všetkých trénerov mládeže bez ohľadu na výkonnostnú kategóriu. Princíp postupnosti môžeme chápať rôzne. Nie je snahou hladať, či prezentovať presné znenie [...]

„Aj ja viem, kde je problém v našom hokeji“

18.05.2017

Práve sa skončili, neslávne, pre našu reprezentáciu Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Všetci sme si „všimli“ ako sa umiestnilo družstvo Slovenska. A čo je pre nás „veľkou raritou“, v tomto prípade, všetci vieme kde je chyba. Najprv, retrospektívne si prejdeme akou výkonnostnou krivkou sme od zápasu k zápasu prechádzali turnajom. Hneď v úvodnom [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

borax180

O športe, vzdelávaní a výchove......ku káve.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 23993x
Priemerná čítanosť článkov: 5998x

Autor blogu

Kategórie